Wednesday, April 11, 2012

Nikmat Apa Lagi Yang Kamu Dustakan?

Maka nikmat Tuhan kamu yang manakah yang kamu dustakan?

Tengah hari tadi, pergi klinik. Sementara menunggu giliran yang pastinya lambat lagi, terus minta izin daripada mak untuk keluar kejap. Berjalan-jalan di sekitar klinik. Bawa Marissa sekali tentunya sebab anak dara tu memang kuat berjalan. Huhu~ Sedang merayau-rayau di sekitar klinik, mata kadangkala terlihat gelagat-gelagat pesakit. Ada yang patah tangan, patah kaki, berbalut sana, berbalut sini. Sungguh ramai insan yang diuji oleh Allah di sana. Hanya mampu mendoakan meraka dalam hati. Sungguh nikmat sakit itu hanya boleh dirasai jika kita bersabar kan? Dan orang-orang yang sabar itu akan ada ganjarannya. Sangat pasti :)

********

Bila Tuhan tarik nikmat bercakap. Hanya mampu keluarkan suara tanpa perkataan. Tak mampu bayangkan betapa peritnya orang bisu.

Bila Tuhan tarik nikmat lesu dan tidak boleh melakukan pekerjaan yang berat, semuanya rasa tak kena. Semua benda buat rasa tak selesa. Ya Allah, sabarkan diri ini.

Bila Tuhan tarik nikmat melihat sedikit demi sedikit, dunia rasa kabur. Nak melihat pun, terpaksa mengerahkan mata untuk berusaha menimbulkan objek di hadapan retina. Allah, tak mampu bayangkan macam mana orang buta meneruskan kehidupan dalam gelap.

Allahuakhbar.. Allahuakhbar..

Ampunkan dosa-dosaku. Ampunkan dosa mak dan abahku. Ampunkan dosa seluruh ahli keluargaku. Ampunkan dosa sahabat-sahabatku. Ampunkan dosa guru-guruku. Ampunkan dosa semua insan yang aku kenali. Ampunkan kami semua Ya Allah.

Syukur Allah masih beri nyawa padaku. Syukur masih banyak nikmat yang Allah beri padaku. Nikmat tangan, nikmat lapang, nikmat iman dan nikmat Islam, Alhamdulillah. Jadikan kami hambaMu yang bersyukur Ya Allah, amin.




P/S: Mari kita sama-sama menghayati pengertian ayat surah ini. Ayat-ayat cinta Allah yang sungguh indah. Allah, jadikan aku seorang hambaMu yang sentiasa bersyukur dengan nikmat yang telah Engkau kurniakan. Jadikan aku insan yang bersyukur, Ya Allah. Amin Ya Rabbal Alamin.


Wassalam,
Ilaliqa'.

3 comments:

Husnina said...

Alhamdulillah alhamdulillah. Mungkin
Amin amin ya rabbal alamin. Semoga kita semua sedar akan nikmat yg dah di kurniakan Dia dan sentiasa bersyukur :))

Mialia said...

Alhamdulillah... bile tgk balik rasa mcm take for granted je dgn nikmat2 yg dah diberi... moga kita smua hrgai dgn nikmat yg ada..

< tak jaga mata kn da rabunnnnn

Cik_Shiqah said...

Husnina: Amin.. :)

Mialia: Betul tuh..

p/s: kita sama lah mia.. haha :)