Saturday, July 21, 2012

Ramadhan Datang Lagi (2012)


Satu Ramadhan datang lagi - Semua umat Islam menyambutnya seperti biasa. Aku suka menjenguk masa lalu aku di alam kanak-kanak sewaktu berpuasa. Dengan beraneka juadah yang dihidangkan oleh mak, di atas meja yang muat-muat untuk kami tujuh orang semuanya, aku makan dengan agak banyak. Sebenarnya, minum air aje banyak sampai kenyang. Dua botol air ais kosong HARUS ada di atas meja. Semuanya stok untuk aku aje. Sampaikan mak aku pernah cakap, "Shiqah ni tak payah makan pun takpa. Bagi aje dia  minum air ais kosong banyak-banyak. Kenyanglah dia nanti. Jimat pun jimat." Eh okey apa macam tuh? Jimat sikit kan ekonomi keluarga. Hee~ :D

Walau apa pun, kalimah Alhamdulillah tidak lekang meniti di bibir. Yelah, diri ini masih diberi kesempatan untuk merasai keberkatan penghulu segala bulan iaitu Ramadhan. Syukur pada Allah kerana masih lagi mengurniakan nikmat hidup dan sihat ini kepada aku. Alhamdulillah.

Harapan aku. Moga kedatangan bulan Ramadhan kali ini menambahkan imanku lagi. Moga kedatangan bulan Ramadhan kali ini banyak menyedarkanku lagi dan semoga kedatangan bulan Ramadhan kali ini memberi seribu erti buat diriku. Amin Amin Ya Rabbal Alamin.

Dan untuk semua, Selamat Menjalani Ibadah Puasa. Semoga beroleh keberkatan di dunia dan di akhirat. InsyaAllah, amin!~ Hah, jangan ponteng puasa naa! ;)

****************

P/S: Buat semua pembaca di blog ini. Mohon doa kalian semua. Doakan semoga Mak Ndak aku sihat seperti sediakala. Bangun daripada komanya dan kembali kepada keluarga serta anak-anaknya yang merindui kehadirannya di sisi. Sesungguhnya doa kalian semua pasti akan membantu. InsyaAllah. Doakan yer! :)

Doa yang paling segera dimakbulkan ialah doa secara ghaib (tanpa pengetahuan orang yang di doakan itu) | Hadis riwayat Abu daud dan Tarmidzi |

Wassalam,
Ilaliqa'.

5 comments:

Ninja said...

Selamat Jalani ibadah puasa jugak! :)

Dan moga Mak Ndak Cik Shiqah sihat semula. InshaAllah. Amin.

P/s: Nak tanya. Cik Shiqah ni umurnya berapa ya? Hehe :D

Cik_Shiqah said...

Husnina: Syukran.. InsyaAllah, amin :)

p/s: saya dah tua lah.. ^_~

Ardini Humaira said...

salam ramadhan.. semoga segala ibdah kita diberkati Allah, amin
:)

Cik_Shiqah said...

Kak Dini: salam ramadhan kembali.. InsyaAllah, amin! :)

Iman Lurv Islam said...

Amin Ya Rabb...yup, semoga kita menjadi insan yg leybeh baik....

Innalillah hiwa innalillah hirojiun....InsyaALLAH, sama2 kita doakan....