Thursday, August 4, 2011

Jangan Duakan Cinta Allah


Assalamualaikum. Bismillahirrahmanirrahim bermaksud Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Ar-Rahman bererti Allah itu Maha Pemurah kepada semua makhluk iaitu jin, manusia, haiwan, orang yang beriman kepadaNya atau yang mengingkariNya. Allah itu Maha Pemurah, semua benda yang mereka perlukan, Allah akan bagi. Ar-Rahim bererti Allah itu Maha Penyayang dan kasih sayang ini khusus untuk hamba-hambaNya yang beriman sahaja.


Allah mengkhususkan kasih sayang ini hanya kepada hamba-hamba yang beriman kepadaNya. Menolong mereka ketika mereka ditimpa kesusahan. Mengampuni dosa-dosa mereka ketika mereka meminta keampunan dan memberi ketika mereka meminta. Tapi kadang-kadang kita lupa, lupa akan kasih sayangNya yang selalu lebih. DIA tidak meminta kita membalas budi, akan tetapi DIA hanya meminta kita melakukan apa yang terbaik untuk diri kita sendiri, untuk manfaat kita bersama juga.


Kita selalu lupa bila kita tengah bahagia. Kita lupa bahawa kebahagiaan dan kenikmatan yang sedang kita peroleh itu adalah pemberian dariNya. Kita berasa bahagia tanpa DIA di dalam hati kita. Kita melupakanNya apabila kita sedang bahagia justeru bagaimana DIA akan mengingati kita ketika kita berada dalam kesusahan? Jangan salahkan DIA ketika kita susah tapi tidak ada pertolongan kerana sesungguhnya yang salah itu adalah diri kita sendiri, yang sering mencintaiNya setengah hati.


Jangan sampai kita terlarut sama dalam penghinaan ini sehingga menduakan cintaNya seperti mana orang-orang lalu yang tidak tulus mencintaiNya.


(Walaupun demikian) ada juga di antara manusia yang mengambil selain dari Allah (untuk menjadi) sekutu-sekutu (Allah), mereka mencintainya, (memuja dan mentaatinya) sebagaimana mereka mencintai Allah sedang orang-orang yang beriman itu lebih cinta (taat) kepada Allah. Dan kalaulah orang-orang yang melakukan kezaliman (syirik) itu mengetahui ketika mereka melihat azab pada hari akhirat kelak, bahawa sesungguhnya, kekuatan dan kekuasaan itu semuanya tertentu bagi Allah, dan bahawa sesungguhnya Allah Maha Berat azab seksaNya (nescaya mereka tidak melakukan kezaliman itu.) -Surah Al-Baqarah ayat 165-

No comments: