Wednesday, September 14, 2011

Wanita dan Sifat Malu | Malumu Berharga



Assalamualaikum. Kita selalu dengar yang lelaki dianggap sebagai 'kumbang' dan perempuan pula semestinya 'bunga'! Perkataan puitis gitu. Oh ya! Kalau kumbang suka kepada bunga, sudah tentu lelaki suka kepada wanita. Bila umur meningkat remaja, keinginan lelaki pada wanita mula berputik lalu si wanita mula menjadi sasaran usikan lelaki. Dekat sekolah (banyak terjadi), dekat tempat tunggu bas dan banyak lagi asalkan ada ruang dan peluang.


Selagi usikan dan teguran itu tidak dihiraukan wanita, selagi itu lah lelaki tersebut tidak akan putus asa. Terus mencuba, dan mencuba supaya wanita tertarik padanya. Rasulullah SAW bersabda, "Terdapat 99 tarikan wanita berbanding lelaki, lalu Allah kurniakan ke atas mereka sifat malu." (Riwayat Baihaqi)


Semua tindakan atau perbuatan seorang wanita mesti akan menjadi perhatian lelaki. Itulah hakikatnya. Contohnya seperti di bawah ini:

a. Jika berbuat baik akan dikagumi.
b. Apabila membuat jahat, diminati.
c. Apabila memakai pakaian menutup aurat, di lihat menawan.
d. Apabila memakai pakaian yang kurang sopan (seksi), di lihat menggoda.


Oleh sebab itu, Allah telah mengurniakan sifat malu kepada insan bergelar wanita. Dengan sifat malu ini lah mereka akan berfikir panjang apabila ingin melakukan sesuatu tindakan atau keputusan. Contohnya, kalau ingin mendedahkan aurat, dia takut orang akan mengganggunya, kalau berjalan seorang diri, dia takut ada orang akan mengusiknya.


Begitulah peranan malu yang boleh membantu dalam tindak-tanduk seorang wanita. Tetapi macam mana pula kalau wanita yang tidak tahu malu? Dah tentu mereka tidak akan memikirkan semua tuh. Kata mereka, "Tak payah nak pening-pening fikir. Redah jer! Pedulikan apa orang kata, pedulikan kalau ada orang tengok, dan aku tak kisah kalau ada orang yang mengusik dan mengganggu malah aku seronok dan bahagia dengan apa yang berlaku!"


Rasulullah SAW bersabda, "Jika engkau tidak malu, buatlah sesuka hatimu." (Riwayat Bukhari) Jika korang baca dan fahamkan, hadis ini merupakan sindiran dalam tegahan. Kesimpulannya, sifat malu itu adalah pokok akhlak yang mulia dan budi pekerti yang terpuji. Jadi hiasilah malu dalam dirimu =)


Malu dan iman itu adalah teman seiring jalan, 
jika yang satu diangkat nescaya terangkatlah pula satu lagi. 
(Riwayat Muslim)