Friday, January 13, 2012

Kita Dituntut Memilih Sebaiknya Kerana Dengan Pilihan Itulah Yang Akan Menentukan Kemana Hala Tuju Kita Selepas Ini

Assalamualaikum. Sebenarnya aku tiada apa nak diceritakan. Cuma nak kongsikan sedikit sedutan dari buku yang aku sedang baca sekarang, Indahnya Kematian. Sedutan mengenai 'Membuat Pilihan.'




'"Perjalanan hidup sentiasa mengetengahkan pilihan-pilihan. Sebagai manusia berakal dan beragama, kita dituntut memilih sebaiknya. Kematian sepatutnya mengingatkan kita pentingnya memilih dengan betul. Kemampuan memilih dengan baik membentuk peribadi yang sentiasa berfikir panjang. Dalam hal ini, agama menjadi jambatan untuk kita memahami hakikat kehidupan dan kematian." (Bisri M. Djaelani, Indahnya Kematian)


Betul tuh! Pilihan di tangan kita. Kalau kita nak buat kebaikan, kita akan usaha untuk melaksanakannya hinggalah akhirnya kita berjaya buat apa yang kita mahu. Contohnya, kita nak ubah sikap yang malas solat kepada rajin solat. Kita yang tentukan bila kita hendak ubah dan satu sikap yang perlu dibuang jauh-jauh semasa hendak melakukan perubahan ialah sikap BERTANGGUH. 


Amalan yang baik, yang diredhai Allah, yang semua orang suka janganlah tangguh-tangguhkan untuk laksanakannya. Jika selalu tangguh dan tangguh, maka lambatlah nak menjadi ataupun yang paling mengecewakan mungkin terus tak menjadi. (Selalunya beginilah yang terjadi kepada orang yang suka bertangguh. Jadi, tolong buang sikap itu jauh-jauh.)


Itu sahaja perkongsian pada hari ini yer dan semoga bermanfaat. Ada masa kita jumpa lagi. Jaga diri, jaga iman, Assalamualaikum :)

**********

Sekarang dah ada dua blog! *tepuk-tepuk tangan macam Adam* Kalau agak-agak hati ini nak bermadah, blog yang lagi satu akan menjadi mangsa. :D Hari ini kawan tanya kenapa url blog baru cahaya-pencinta. Jawapan? Sebab itulah maksud nama aku. Hoho~

Semalam.

Ustaz: Siapa nama .................... ni?

Aku: *angkat tangan*

Ustaz: Cantik nama. Lembut je. Tengah bercinta dengan siapa pun saya tak tahu. *senyum-senyum sambil pandang aku*

Aku: ????? 

Dalam hati, fikir ustaz nak puji nama aku je. (Hidup harus husnuzon!) Tak boleh tahan, semua bantai gelak dalam kelas lepas ustaz cakap macam tu. Amboi, amboi suka ek korang. Huhuhu~

4 comments:

Cik Jannah said...

rajinnya buat dua blog. saya yang satu pun tak terlayan. hehe

Ckin Kembaq said...

Cik Shiqah, sy tag cik shiqah..meh la join... ^_^

http://cahayatwinz.blogspot.com/2012/01/mega-giveaway-2012-belog-nemomimosh.html

Mialia said...

i want to be better this yr :)

sissyira said...

salam..


buku ini macam harusku cari ni...