Tuesday, May 1, 2012

24 Oktober 2009

~Instrumental~

24 Oktober 2009, 7.00 PM.

"Faris!" Jerit suara lelaki itu. Namun sebentar dia terdiam. Seolah terpinga-pinga dengan jeritannya sendiri. Matanya kelihatan sayu memandang jalan yang hanya kosong panoramanya. 

Mata aku bertatapan dengan ayah aku. Kami saling berpandangan. Ayahku yang tadinya berada di sisiku berlalu, menghampiri si lelaki  lalu menepuk bahu lelaki itu. Mereka berbicara sendiri dan aku ternampak, lelaki itu mengesat matanya perlahan.

Dan aku? Sedih, sebak. Sungguh aku lebih rela tidak melihat situasi itu. Pada hari itu, aku kehilangan seorang sahabat baik yang sangat kamcing, sahabat yang gila-gila. Tapi lelaki itu? Dia kehilangan seorang anak. 

Sedih. Sangat Sedih.

*******

Imbas kembali.

Terdengar suara sumbang itu menyanyi. Menanti Di Barzakh. Haishh kerap kali lagu itu dinyanyikannya. Aku suka lagu tu tapi bila dengar dia nyanyi, aku rasa lain macam. Masa bila dia minat lagu nasyid?

"Hisy kau ni takda lagu lain ke? Lagu nasyid pula tuh, pasal mati lagi. Ada sesiapa nak mati ke?" Tanya aku. Macam lancangkan bunyinyer? Tapi itu dulu. waktu zaman UPSR. Kan kami gila-gila bersama. Rindu..

"Suka hati aku lah. Sekurang-kurangnya aku dah insaf, dengar lagu nasyid. Mana la tahu esok-esok aku mati. Nak ambil feel ni. Kau tak payah sibuk!" Balas dia.

"Alah kau muda lagi lah. Kan kita dah janji, nak ambil UPSR sama-sama. Kau mana boleh mati lagi." Balas aku. Arghh sungguh aku belum matang!

"Apa-apa aje lah! Tapi kan weyh kalau aku mati, kau jangan lupa jenguk kubur aku tau. Selalulah-selalulah jenguk kubur aku. Kalau tak, aku menjelma jadi hantu kacau kau malam-malam. Hahaha." Balas dia sambil tergelak-gelak.

"Kalau kau mati pun, aku buat benda yang sama juga." Sambung dia lagi.

~The rest is history~

*******

"Apa-apa aje lah! Tapi kan weyh kalau aku mati, kau jangan lupa jenguk kubur aku tau. Selalulah-selalulah jenguk kubur aku. Kalau tak, aku menjelma jadi hantu kacau kau malam-malam. Hahaha."

Hampir setiap hari aku lalu di hadapan kawasan tanah perkuburan itu tapi maafkan aku Faris. Aku masih belum berpeluang untuk melawat kau. Aku rasa bersalah sangat sebab tak lawat kau. Lama dah kan? Dan semalam kau datang dalam mimpi aku. Dah dua kali kau datang. Pada tahun 2010 dan kini pada tahun 2012 pula. Tapi kau tetap sama. Hanya tersenyum tanpa berucap apa-apa. Lama-lama bayanganmu makin hilang dan hilang. Faris, malam tadi terus aku tak boleh tidur sampailah sekarang! Huhu.

Sementara itu, aku hanya berbaring dan mendengar radio. Tiba-tiba Suria FM putarkan lagu Kali Terakhir Ku Lihat Wajahmu. Dan kenangan lalu kembali berputar seiring dengan lagu itu. Sungguh aku rindu. 

Moga kau tenang dan bahagia di sana.
Al-Fatihah.