Friday, May 24, 2013

Cahaya Mata


Walaupun setiap novel mempunyai jalan cerita yang lebih kurang sama, tetapi aku tetap suka membacanya. Apa boleh buat, peminat novel la katakan. "Bila isteri tak boleh beri anak, suami mula berhasrat nak kahwin lain." Agak cliche tapi walaupun kisah itu dalam novel, aku tahu kehidupan sebenar juga kadangkala melibatkan situasi yang sama. Bak kata kawan aku, "Kalau benda tu tak jadi for real, takkanlah penulis saja-saja nak buat cerita."

Aku terbaca sabda Rasulullah dalam sebuah buku, 

Sabda Rasulullah SAW,
"Tahukah engkau siapakah orang yang mandul? Berkata para sahabat, "orang yang mandul itu ialah orang yang tidak mempunyai anak. Lalu Rasulullah SAW berkata, "orang yang mandul itu ialah orang yang mempunyai ramai anak tetapi anak-anaknya itu tidak memberi kemanfaatan kepadanya sesudah ia meninggal dunia."

Ada satu kisah yang ustaz aku dulu pernah cerita, lebih kurang macam ni lah. Ada sepasang pasangan yang sudah bergelar ibu bapa. Mereka mempunyai tiga orang anak tetapi ketiga-tiganya telah meninggal dunia. Anak-anak mereka akan dimasukkan ke dalam syurga dengan syarat mereka menerima qada' dan qadar Allah SWT dengan redha dan sabar. Walaupun sebaliknya dengan kematian seorang anak sahaja, mereka tetap kena sabar dan redha dengan ujian Allah. Anak-anak yang sudah meninggal itu akan menanti kedua-dua ibu bapa mereka di syurga. 

Bila Saidatina Aisyah bertanyakan Rasulullah SAW, "bagaimana pula dengan mereka yang tidak mempunyai anak? Siapakah yang akan menunggu mereka nanti?" Lalu Rasulullah SAW pun menjawab, "Akulah yang akan menunggu mereka."

Selesai saja ustaz bercerita, aku yakin pasti rakan-rakan sekelas yang lain turut rasa apa yang aku rasa. Wow HEBAT! 

Walau apapun, setiap pasangan yang berkahwin pasti inginkan zuriat sendiri. Pada era moden ni, teknologi pun dah canggih-canggih. Orang yang tak boleh mengandung pun dah boleh mengandung. Dengan izin Allah. Apa yang penting, berusaha dan berdoa. Lepas tu berserahlah kepada Allah. Biarlah Dia yang menjadi penentu segala-galanya. Apa yang tersurat, itulah yang terbaik. 

Salam Jumaat :)

p/s: Rindu nak balik kesuma. Rindu kawan-kawan dekat sana. Tapi takda rezeki nak balik sana cuti dua minggu ni. Sabar aje lah. :)


4 comments:

anys nadhilah said...

Berusaha dan berdoa ! love that :D

Cik_Shiqah said...

itulah yg sebaiknya. berusaha, berdoa dan sterusnya bertawakal. :)

Sis said...

cite novel sekarang memang cliche.
oh ye,, aku ade join pertandingan tulis cerpen for JEJAK PENULIS MUDA. ingat nk ajak hang, tp die terbuka untuk selangor jek. huhu.

Cik_Shiqah said...

boleh je. aku still ada alamat slangor. hohoho~