Saturday, May 25, 2013

Kisah Penguin Comel

Mumble, Gloria dan Erik
Semalam baru aje aku menonton movie Happy Feet Two yang disiarkan dalam channel HBO. Alaa movie yang ada penguin-penguin comel tu. Walaupun jalan ceritanya agak simple tapi terselit sedikit pengajaran. Sebelum nak cerita pasal pengajaran, aku kongsikan dulu sinopsis movie ni. 

Erik yang comel
Kisah Happy Feet Two bermula apabila Mumble dan Gloria yang sudah berkahwin mempunyai seorang anak, Erik yang fobia dengan tarian. Erik yang tidak mahu menari, melarikan diri dan akhirnya berjumpa dengan The Mighty Sven, penguin yang boleh terbang. Mumble menyedari dia tidak mampu melawan karakter yang ada pada idola baru Erik. Keadaan semakin teruk apabila satu kuasa jahat yang sangat kuat sedang mengancam keselamatan mereka. Keberanian Mumble menyatukan semua sekutu bekerjasama menentang kuasa jahat itu akhirnya membuka mata Erik.
Menunggu Mumble menyelamatkan Bryan
Pengajaran pertama yang aku dapat daripada movie ini ialah kasih sayang seorang bapa terhadap anaknya. Mumble sangat sayang akan anaknya, Erik. Walaupun kadangkala Mumble ni tak pandai nak berkelakuan seperti  seorang bapa tetapi sebenarnya jauh di lubuk hatinya, dia sangat ambil peduli tentang anaknya tu. Cuma anaknya, Erik tak perasan. Ada satu tragedi di mana seekor anjing laut yang bernama Bryan (kalau tak silap) terperangkap. Mumble dengan beraninya telah menyelamatkan Bryan. Sebaik saja Mumble dan Bryan naik semula ke darat, Erik menerpa ke arah ayahnya dan berkata, "ayah berjaya! Ini semua sebab pemahaman Sven." Erik berkata dengan gembira tetapi Mumble berasa kecewa. Yelah kan! Kita yang selamatkan tapi orang lain yang dapat nama. Kita sepatutnya sebagai anak kenalah bangga dengan pencapaian ibu bapa kita bukan bangga dengan pencapaian orang lain. Tunjukkan pada mereka penghargaan kita sebagai anak supaya mereka bangga menjadi ibu bapa kepada kita. (^_~)

Will and Bill
Pengajaran kedua ialah kehidupan mesti ada keluarga. Tak boleh hidup seorang diri. Macam Will, seekor udang yang kononnya nak buat perubahan dalam diri. Malas nak ikut kelompok udang yang hanya buat benda yang sama setiap hari. Dia bosan hidup macam tu. Pelbagai cabaran yang dilaluinya sepanjang berada di dunia baru tetapi akhirnya, dia dicampakkan semula bersama kelompoknya. Dia menyesal mengikut kata hati tetapi sebenarnya tindakannya membawa kebaikan kepada geng-geng udang yang lain. Geng-geng udang menjadi semakin berani dalam menjalani kehidupan mereka di dalam laut. Yeah, setiap perkara yang terjadi pasti ada hikmahnya. (^_^)

Mumble dan penguin Adelie Land
Akhir sekali, kerjasama semua pihak pasti membawa kejayaan. Puak penguin di Emperor Land terperangkap disebabkan bongkah ais terbelah dua. Lebih kurang macam tu lah. So penguin-penguin lain terperangkap di bawah. Tiada jalan yang boleh membawa mereka semua ke atas. Mumble buntu kerana mereka semua berharap padanya. Mumble sudah selamat di atas kerana sebelum kejadian bongkah ais terbelah dua tu berlaku, dia pergi cari anaknya, Erik yang merajuk. Lalu Mumble pergi mencari bantuan. Dia telah pergi ke adelie land dan meminta bantuan daripada puak penguin di sana. Penguin di Adelie Land memberikan kerjasama yang sangat baik. 

Mumble minta bantuan daripada Bryan
Selepas itu, Mumble mendapat satu idea. Dia menari untuk menjatuhkan salah satu bongkah ais, bongkas ais tersebut akan berfungsi sebagai tangga untuk penguin yang terperangkap di bawah naik ke atas. Dia menari dan terus menari bersama penguin adelie land yang lain sehingga kakinya cedera. Namun dia tidak menghiraukan kesakitan tersebut. Erik yang melihat berasa terharu. Tetapi tenaga mereka semua masih tidak cukup untuk menjatuhkan bongkah ais tersebut. Mumble bersama anaknya Erik pun meminta bantuan puak anjing laut. Pada mulanya, pihak anjing laut tidak mahu memberi bantuan tetapi apabila mendengar nyanyian Erik yang sedih dan kecewa, mereka pun bersetuju. Kerjasama yang diberikan oleh semua pihak akhirnya menjatuhkan bongkah ais tersebut. Penguin-penguin yang terperangkap akhirnya selamat. 

End Of The Story :)

P/S: Selamat bercuti semua. Dapatkan cuti yang berkualiti ;)

1 comment:

tenku butang said...

cumeynyee penguin tuu..

Follower ke : 709
Hai.. Salam Kenal..
done follow.. jom follow blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/