Saturday, April 16, 2011

Hidup ada pilihan, bersedia untuk memilih.


Assalamualaikum. Setiap wanita ingin cantik dan mahu menjadi cantik. Kecantikan dan wanita terlalu susah nak dipisahkan. Macam isi dengan kuku. Betulkah? Apa-apa aje lah! Malah dalam Islam sendiri menggalakkan umatnya untuk sentiasa berpakaian kemas dan bersih.

Ini dibuktikan dengan satu kisah yang terjadi pada zaman Rasulullah SAW dahulu. Meh sini aku cerita dekat kamu semua yer! Ketika Rasulullah SAW bersiap-siap dengan kemas untuk bertemu dengan Uthman bin Affan, Rasulullah bersiap lebih dari biasa. Ini telah membuatkan sahabat baginda pelik lalu mereka pun bertanya akan perilaku baginda, lantas Rasulullah menjawab:

"Ini kerana aku ingin bertemu dengan sahabatku Uthman, sedangkan Uthman sangat kemas orangnya."

Hurmm terasa pedih hati dengan agenda orang kafir dalam merendahkan martabat seorang muslimah dan kita sendiri kalah dengan keinginan untuk kelihatan cantik dan dilihat cantik oleh orang lain. 

Sangat sedih apabila sesetengah wanita merendahkan martabat agama hanya kerana ingin dilihat sebagai up-to-date, seksi, hots dan sebagainya, hanya kerana luaran mereka. Hanya sebab tu aje! Apalah gunanya kalau kita maju dari segi luaran tapi dari sudut pemikiran kita kolot?

Ada seorang budak pernah cakap dekat aku (aku panggil dia Adik), waktu aku bawa dia pergi jalan-jalan dekat taman. Dia cakap macam nih dekat aku sambil mata dia terarah dekat seorang perempuan.

"Kak Shiqah, kenapa perempuan tuh pakai baju ketat, kan perempuan tak boleh pakai baju ketat. Ibu kata nanti dosa." 

"Adik nanti bila dah besar, jangan pakai macam tuh tau. Allah marah. Adik taknak Allah marah kan?"

"Taknak!"

Itu sahaja yang aku boleh cakap dekat dia. Nak terangkan panjang-panjang nanti dia tak faham pula kan? Dia kan masih kanak-kanak lagi. Tapi melalui cerita nih aku terfikir, budak-budak pun boleh berfikir macam tu. Kita yang dah besar panjang ni macam mana pula? Kenapa masih melakukan perkara yang tak betul sedangkan apa yang kita buat tuh sudah terang-terangan salah di sisi Islam? 

Hidup ni ada pilihan. Kita cuma perlu bersedia untuk memilih. Kita sudah diajar dan sekarang terpulang kepada kita untuk memilih jalan yang baik atau sebaliknya. Cuba kita lihat gambar dibawah, yang mana satu menjadi pilihan kita? Orang yang macam mana kita nak jadi ^_^




Pilihan Di Tangan Anda, Pilihlah Dengan Bijak! :)

-------------------------------------------------------------------------------
Kecantikan seorang wanita itu tak terletak pada rupa parasnya yang cantik, pakaian seksi yang dia pakai tetapi kecantikan seorang wanita terletak pada bagaimana dia menjaga diri dengan mengikut apa yang disuruh Allah dan meninggalkan laranganNya disamping dihiasi dengan akhlak yang baik dan budi pekerti yang sopan. Menuju ke arah muslimah solehah menjadi impiannya. Impian aku juga :)
------------------------------------------------------------------------------

9 comments:

mia.lia said...

kecantikan wanita xteletak pda rupa
btol2 :)


org skarang mmg suka fesyen ketat2 neh.. kat skolah nak pakai baju unit beruniform pn nk pakai sluar ketat ==

Akmal Khalidah said...

skrg sume nak berfesyen...baju pun ketat2..

nice one sis :)

Cik_Shiqah said...

@mia.lia
mmg bnyk skang nih. bkn kat skolah mia je, skolah shiqah pun ada. huhu.

Cik_Shiqah said...

@Akmal Khalidah
nak berfesyen bleh tpi ada caranya. jgn sampai terkeluar drpd lndasan yg sptutnya. msih bleh berfesyen kalau kita pkai bju kurung. masih bleh berfesyen kalau pakai tudung labuh hingga menutupi dada. masih bleh berfesyen kalau pakai stoking kaki. semuanya bleh tpi kita yg tknk. semuanya bergantung pda hati kita akmal. kalau kita nak, tk akn jdi masalah. Allah lgi suka. betul tak? :)

Husna said...

Shiqah, yaa betul. Akak sokong sekali :)

Dan kita sebenarnya Allah beri kuasa kan? Ya, kuasa untuk memilih ^_^


hell or well, you choose. May Allah bless (hlovate)

Hik~

Teruskan menulis shiqah ^_^

dean said...

lme x g siini...usha jp

Cik_Shiqah said...

@Husna
yup btol tuh :)

Cik_Shiqah said...

@dean
sila2. haha.

cik diba said...

kecantikan seseorang tu terpancar dari keikhlasan hatinya...bkn dari paras rupa....ramai pompuan skang pakai baju ketat2 nak tarik perhatian laki je...tapi napa xnk tarik perhatian ALLAH dengan berpakaian yang menutup aurat...