Sunday, August 14, 2011

Penangan Cinta Terhadap Manusia Memang Dasyat!




Assalamualaikum. Kadang-kadang dekat sekolah terdengar kata-kata orang yang mengatakan, "bertuah giler budak tuh dapat pakwe macam dia. Dah lah hensem and bla bla bla." Aku hanya diam dan dengar. Korang nak tau tak memang best ada pakwe nih. Bila nak ujian je, ada orang wish gud luck. Bila sakit, ada orang yang tolong jagakan. Bila ada pakwe, terasa diri nih selamat daripada bahaya. Itu kenyataan daripada mulut-mulut yang bercakap. -_________-



Eh nanti kejap yer. Aku rasa ada benda yang diorang lupa!



Kenapa perlukan pasangan yang belum sah jadi pasangan hidup untuk jadi pemberi semangat kita? Kalau kawan perempuan tak boleh yer? Kena berlainan jantina juga ke? Owh kalau bergayut malam-malam tu kira sweet lah kan, bahagia, hidup pun tenang je, gitu ek? Haih banyak lagi persoalan tapi malas nak taip. Mungkin hal ini terjadi sebab kita lupa satu benda, kita lebih ingat yang kebahagiaan terletak dalam tangan manusia walhal Allah sentiasa ada dekat dengan kita. Hanya Allah yang dapat meniupkan rasa ketenangan dan kebahagiaan yang sebenar-benarnya dalam jiwa manusia. Sesungguhnya tiada seorang manusia pun dapat memberikan ketenangan dan kebahagiaan macam tuh even orang yang sangat korang sayang plus cinta tuh.



Nak tau? Bila pergantungan kita pada Allah kuat, kita duduk sorang-sorang dekat dunia ni pun kita dah tak kisah sebab kita akan kata, "Takpalah. Allah kan ada dengan aku." Cukuplah bagi aku Tuhanku. Di hati ini hanyalah Allah. Cahaya Muhammad pentunjuk bagiku. Tiada Tuhan selain Allah. Jangan ingat kita bersendirian dalam dunia nih. Walaupun takda orang yang nak kongsi sudah dan senang kita tapi Allah tetap ada untuk kita. Don't worry be happy. Allah sedia untuk mendengarnya. Pasti! Cuma perlu tadahkan tangan dan berdoa. 



Dan lagi. Kenapa perlu berbangga dengan maksiat? Realiti yang terjadi sekarang. Orang yang tak couple dikatakan ketinggalan zaman, tak laku-laku macam dalam lagu wali band tuh. Ngeh! Hey kamu yang berkata-kata tuh! Dengar sini aku nak cakap, orang-orang yang tak couple ni mereka telah terselamat daripada melakukan dosa-dosa zina. Zina tangan, zina mulut, zina hati, zina telinga dan lain-lain. Mereka yang bercouple tanpa cop sirim daripada JAIS memang amat-amat berisiko untuk terdedah dalam gejala ini. So kepada yang single-single dekat luar sana, ucapkanlah "Alhamdulillah, aku orang yang terpilih. DIA sedang menulis kisah cinta yang terbaik untukku." Status in a relitionship sangat tidak mendatangkan apa-apa makna andai hubungan itu akan melalaikan kita daripada jalan menuju ke syurga. Percayalah!!



Kita nih hanyalah seorang hamba. Kita adalah hak milik mutlak DIA. Ajal, maut, jodoh dan pertemuan semua DIA yang tentukan. Kita merancang tapi yang menentukan adalah ALLAH. Percaya pada Allah yang jodoh kita akan datang juga. Jangan sia-siakan umur yang muda dengan melakukan perkara yang dimurkaiNya. Last but not least, Manusia tanpa cinta manusia, boleh hidup lagi. Makan pun boleh tambah tiga kali tapi manusia tanpa cinta Allah memang hidup hancur, musnah, berkecai! Jadi, sebelum mencintai manusia lain, cintailah Allah dan diri sendiri dulu =)




P/S: No couple before nikah. It will very sweet if you are couple after maried :D
Tulis entry ni untuk peringatan aku juga. Aku insan biasa, takut leka dan terlupa.
Nauzubillahhiminzalik!

5 comments:

cik diba said...

terima kasih atas peringatan...sayang kamu

Anonymous said...

sweet la post ni.....suke2

Syarah Sazlan said...

Cinta dengan Allah pun tak terurus apatah lagi cinta manusia kan? ;D

Akmal Khalidah said...

Hati kita milik illahi ;D

Amelia said...

assalamualaikum kak shiqah ! slamat hari raya :)