Wednesday, March 16, 2016

Bambam! Get Well Soon :(

Assalamualaikum. Mungkin ada hikmahnya minggu lepas aku berkeras juga nak balik bermalam di rumah even HEP susah sangat nak bagi kebenaran. Huhu~ Ingatkan bila balik, dapatlah bersantai dan senang lenang tapi dikejutkan pula dengan keadaan Bambam yang tak berapa nak sihat. Susah hati aku sepanjang cuti minggu lepas. Bambam adalah salah seekor daripada 8 + 6 ekor kucing aku di rumah dan Bambam sangat special dalam hati aku. Bila tengok dia sakit, serius perasaan sedih tu tak boleh nak sembunyi :( Menangis juga aku malam sabtu tu.
Memandangkan hari Ahad, semua klinik veterinar kerajaan cuti. Maka aku, kakak aku dan mak aku bergegas ke Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Jalan Datok Kumbar, Alor Setar, Kedah. Kedah beroperasi pada hari Ahad kan. Vet sahkan Bambam menghidap penyakit batu karang yang mengakibatkan dia sakit dan tak boleh nak kencing macam biasa. Sedangkan manusia pun apabila diserang penyakit batu karang, menangis kesakitan inikan pula seekor kucing. Apalah dia tau kan. Mesti Bambam sakit sangat waktu tuh. Huhuhuhu :'(
Untuk rawatan, Bambam dibius supaya tak sedarkan diri dan satu tiub telah dimasukkan ke dalam saluran kencing dia. Tujuannya untuk mengeluarkan batu-batu yang block salur kencing dia. Hampir 2 jam baru selesai.


Selepas terima rawatan. Masih dibawah ubat bius. Pengsan tak sedarkan diri.

Pada hari isnin, Family aku nak balik ke Selangor. Bambam pun ikut sekali sebab dia sakit kan. Takkan nak tinggal dekat rumah. Bambam dah macam salah seorang ahli keluarga kami. 
Dalam kereta. Dari Pulau Pinang nak OTW ke Selangor. Terpaksa pakaikan Bambam pampers sebab masih tak kuat nak berdiri dan uruskan diri. Kesian sangat dekat Bambam. Huhuhu~

Sampai saja dekat Selangor, Abang aku yang kedua pula ambil tugas untuk bagi makan ubat, paksa makan dan minum. Semua tindakan tu dilakukan supaya Bambam cepat sembuh. Kami semua mahukan Bambam sihat macam biasa.


Kena paksa minum air. Walau apa pun, doktor haiwan pesan bagi minum air sebanyak yang mungkin. Masih pakai pampers 
Dan keadaan Bambam masih lagi tak berapa nak baik. Masih tak boleh nak kencing dan Bambam berusaha menahan kesakitan menyebabkan mak aku buat keputusan untuk pergi ke klinik haiwan swasta yang terletak di Selangor. Dan sememangnya servis yang diberikan oleh klinik swasta sangatlah tip top! Klinik kerajaan sekali lagi menghampakan aku. Semasa menerima rawatan di Klinik Haiwan Swasta, sekali lagi batu yang menyerupai pasir-pasir kecil keluar. Dan lagi terkejut bila mak aku cerita yang doktor di Selangor kata ubat-ubat yang diberikan oleh klinik kerajaan is useless! Ubat tersebut buat keadaan tubuh badan Bambam bertambah teruk.


Ubat yang diberikan oleh Klinik haiwan swasta. Lepas Bambam makan semua ni, nampak sedikit perubahan positif.

Kesian Bambam. Nampak kurus sikit 

Semalam Bambam meraung kesakitan untuk sekian kalinya. Mungkin ada lagi batu yang tak keluar lagi. Hari ni Mak aku bawak semula Bambam untuk diberi rawatan di klinik haiwan swasta yang sama. Mohon takde apa yang serius sebab aku masih tak terima lagi update terkini. Sungguh sepanjang minggu ni aku susah hati. Asyik fikir aje macam manalah keadaan Bambam sekarang. Nak buat kerja pun rasa lambat. Risau sangat. Moga Bambam akan sembuh seperti biasa. Serius aku takut kehilangan dia. Sayang sangat-sangat dekat Bambam! Doakan Bambam cepat sembuh semua!

3 comments:

Nor Azimah Ali said...

Cisn dia, acik tumpsng simpati.
Shiqah bljr kt mane? Aishah kt uia gambang.

Anonymous said...

Salam,

My name is Norain from ZALORA Malaysia. I would like to offer you to do a collaboration with us. Feel free to drop me an email at norain@my.zalora.com

Thanks :)

aienzunnur said...

Cute!