Monday, October 3, 2011

Penyesalan Dalam Hidup?



Assalamualaikum sahabat-sahabat ku =)


Manusia ialah makhluk yang ada awalnya tapi tiada akhirnya, (ada hisab dan seterusnya) Kita berbeza dengan haiwan dan tumbuh-tumbuhan yang ada awal dan ada juga akhirnya, (mati dan jadi debu, selesai dan tiada hisab atasnya)


Salah memilih sayur, paling-paling menyesal pun hanya satu hari. Esok dah berganti dengan sayur yang lain.


Salah memilih gaya potongan rambut, paling-paling menyesal pun dalam tempoh satu bulan. Lepas tuh dah boleh buat gaya lain pula.


Salah memilih pasangan hidup, paling-paling menyesal sampai seumur hidup atau setelah mati tidak lagi memikirkan hal tersebut.


Tapi pernahkah korang terfikir apakah yang akan terjadi jika salah memilih jalan hidup? Penyesalan dimulai ketika kita masih hidup di dunia hinggalah di akhirat yang abadi, selama-lamanya.


Allah berfirman dalam Surah Al-Ankabut ayat 64 yang bermaksud, "Padahal manusia adalah makhluk akhirat yang sementara diletakkan di dunia, akhirat adalah sebenar-benarnya kehidupan dan tujuan akhir dari kehidupan kita."


Semoga kita sentiasa dikurniakan hidayah dan taufik dariNya. Sehingga semakin hari semakin faham apa makna sebenarnya kehidupan kita, apa hakikat hidup kita di dunia ini. Semoga kita sentiasa bertambah keyakinan kepada Allah, akhirat dan amal-amal soleh. Amin..


Wallahualam.

No comments: