Tuesday, February 16, 2016

Pelajar Zaman Sekarang Manja Lebih!

Assalamualaikum. Rasanya ramai kengkawan aku yang belajar menggunakan duit MARA ingin berhenti disebabkan krisis kewangan. Bayangkan dah masuk sem 2 tapi kena berhenti disebabkan MARA dah tak support. Kebanyakannya bukan orang senang. Yuran pengajian pun mahal. So nak salahkan siapa? Kesian kepada pelajar zaman sekarang. Hurmmm~

Alhamdulillah aku masih boleh bertahan menggunakan elaun yang diberi pihak matrikulasi. RM 250 sebulan. Kadangkala lambat masuk tapi tetaplah kena bersyukur sebab dapat juga. Tapi dalam diam merungut juga. Yelah.. Dompet hampir kering lah katakan. Hakikatnya.. Semua barang mahal sekarang ni. Makanan dekat kafe pon taklah murah sangat. RM 50 pon tak bertahan sampai seminggu. Cabaran buat para pelajar.

So nak bagi bertahan, terpaksalah catu makanan. Kadang-kadang seminggu tak beli nasi. Nak beli nasi pun pikir dua tiga kali. Beli maggi Cintan satu pek. Dalam tu ada 5 bungkus. Makan la benda alah tu untuk 5 hari. Janji perut kenyang. Dan roti gardenia WAJIB ada. Hehe :-D

So siapa cakap kami manja? Meh duduk dulu dekat tempat kami. Baru tau rasanya. Usah dilihat pada pelajar yang kaya raya kerana disini yang dominannya semua pelajar yang datang daripada keluarga yang susah dan banyak tanggungan. 

Pada zaman aku ni. Banyak cabaran untuk meneruskan pengajian. Biasiswa pun dah makin kurang. JPA pun kena tarik balik. MARA pon dah tak nampak masa depan. BTW, syukurlah Malaysia masih aman. Hahahahahaha :-P

Sekian saja luahan aku sebagai seorang pelajar pada tahun yang penuh dengan dugaan dan cabaran ini.

Ilaliqa'
Cik Shiqah
#JanganKecamSaya

2 comments:

Nabila Syifa said...

nasib badan..hm.. realiti kehidupan yg perlu semua kita hadapi

Farhana Zukri said...

betul betul, mana boleh pukul rata sebelum pelajar sekarang manja :(