Wednesday, October 26, 2011

Ingat Allah, Hati Tenang :)



Firman Allah dalam Surah Ar-Rad ayat 28 yang bermaksud, "Orang-orang yang beriman itu hati mereka tenteram dengan ingat (zikir) kepada Allah. Ingatlah, hanya dengan ingat (zikir) kepada Allah, maka hati tenteram.


Assalamualaikum. Manusia bila rasa bosan, mereka mulalah nak moody memanjang. Jiwa, kacau bilau jadinya. Ketenteraman seolah-olah hilang macam tu aje. Maka penyelesaian masalah ini hanya satu, kembalilah pada DIA. Tiada siapa yang boleh membantu kecuali ALLAH. Jumpalah mana-mana pakar, kawan-kawan atau siapa pun tapi takkan ada yang dapat menandingi kehebatan kuasa ALLAH.


Bila manusia itu ingat pada ALLAH, hati dia akan tenang. Bila hati resah gelisah, ambil wuduk dan buat solat sunat. Lepas tu baca Al-Quran. Hiasikan bibir dengan zikrullah. Selesai semuanya, apa yang kita akan rasa? Ketenangan. Ketenangan menggunakan kaedah ini takkan sama dengan ketenangan yang diperoleh menggunakan cara yang lain. Macam dekat bawah ni:


a) Ada orang tu bila stress belajar, dia tengok televisyen. Stress pun hilang.
b) Kakak yang ada masalah, dia pergi shopping untuk lupakan masalah


Memang betul semua cara tuh boleh mendatangkan ketenangan kepada mereka tapi percayalah ketenangan dan kehebatan yang ini tidak akan sama dengan apa-apa pun ketenangan yang lain. Itulah ketenangan yang datangnya daripada DIA.
=)


Oleh sebab itu, jumpalah dengan ALLAH. Dekatkanlah diri kita dengan DIA, sentiasa dampingi DIA. Di kala senang kita ingat pada DIA, bila susah DIA hadirkan kesenangan buat kita. InsyaAllah.


Wallahualam.


~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~


P/S: Rindu dekat bayi nih <3

1 comment:

Faaein Talip Roy said...

Bayi tu comel!

ya.. Ingat Allah hati akan sentiasa tenang.. InshaAllah.. ^^,