Friday, June 22, 2012

Cafe Cinta - Muhasabah Cinta





Bismillah. Assalamulaikum.

Siapa kata tak 'couple' maka tak kenal. Kami dulu tak couple, tapi sebelum nikah kami kenal. Kenal yang bagaimana? Dengan sekeping biodata Dr. Farhan Hadi, Akak dapat tahu dia ni anak siapa, asal mana, kos apa, universiti apa, suka makan apa, minat apa, misi, visi hidup apa. Semua ada kat dalam biodata tu. Dalam masa 1 minit saja akak dapat kenal.

Jadi betul kata Imam Hasan Al-Banna : 'Kalau kamu ber 'couple', berkawan-kawan 20 tahun sekalipun, kamu tidak akan kenal dia. Yang kamu kenal adalah lakonannya." Sebab tu buang masa aje, lebih baik kahwin terus. Senang! Kenal yang sebenar-benarnya.

Kata pepatah Arab: "Kullu Khatib Kazib." (Setiap yang bertunang / yang ada perasaan sebelum nikah ini sedang berdusta / sedang tidak menjadi dirinya yang sebenar)

Kita hanya akan kenal seorang kekasih. Bukan seorang SUAMI dan kalau kita ber 'couple' atau bercinta sebelum nikah, ini akan menjadi modal syaitan untuk merosakkan rumahtangga akan datang.

-Ustazah Fatimah Syarha, Cafe Cinta-

**********

Muhasabah cinta hari ini. Aku ringkaskan pengisiannya, tulisan di atas hanya sebahagian sahaja isi daripada forum ini. Menarik kan? Jadi, lebih elok kalau korang semua tengok videonya. Lebih mantap gitu! Sebuah perkongsian daripada Ustazah Fatimah Syarha dan Dr. Farhan Hadi. Sangat best dan bermanfaat buat kita semua, manusia yang mempunyai perasaan cinta. Cinta, cinta juga tapi kenalah kahwin dulu yer. Biar semuanya halal, barulah ada berkat. ^_^

Wassalam,
Ilaliqa'.

7 comments:

Anonymous said...

Suka entry ni! :D

Thanks for sharing! hehe :DD

Cik_Shiqah said...

husnina: welcome :)

Salsabila said...

:)

akak first time dengar benda alah ni dekat tempat akak kan,

akak terus remark video ni dalam mp4 :)

paling akak suka waktu Fatimah Syarhah cakap,

Awas! jangan dekat! Saya ada wali, dapatkan saya dengancara terhormat.

haaa, something like that. hee.

<3

semoga kita menjaga diri kita inshaAllah :)

Cik_Shiqah said...

kak husna: insyaAllah. :) shiqah pun suka gak yang tuh.. mmg the best! <3

Iman Lurv Islam said...

masa untuk menonton videyo....yuuuhuuuu

p/s : syukran for sharing...

Anonymous said...

Maaf nak utarakan, then why ade yg berkenalan begini (melalui straight kahwin tanpa couple2) tp berceerai jg akhirnya? bgmn mnghadapi prceraian itu? sebab ada mulut2 yg ungkit 'tula dulu xmau kenal btol2 tau2 terus nk kahwin kan dh terkena'..bgmn mnghadapi keperitan itu?

Cik_Shiqah said...

saya jwb soalan awk dkt post ni. http://cik-shiqah.blogspot.com/2013/02/kahwin-cerai.html
hrp menjwb soalan dn membantu :)