Tuesday, February 9, 2016

[BEST] Jalan Jalan Putrajaya

OTW Pulang ke Selangor

Assalamualaikum. Berjumpa lagi kita hari ini. Alhamdulillah, mempunyai kelapangan untuk update blog kesayangan ni. Cuti raya cina pun dah sampai penghujungnya tapi aku masih cuti yer. Hari Ahad ni baru balik ke matriks semula. Aktiviti cuti ni, aku dan keluarga dari Pulau Pinang pulang ke tempat membesar iaitu, Beranang, Selangor. 16 tahun di Selangor, tak mungkin aku lupa memori dekat sana walaupun sekarang dah menetap di Pulau Pinang.

Kitaorang bertolak dari rumah hari Sabtu lepas. Memang perjalanan kitaorang laju aje, tak terganggu dengan jammed. Tapi tengok sebelah, fuhhhhh jammed teruk. Memang tension la kalau aku dekat lorong sebelah tu. Semua manusia nak pergi balik kampung nun jauh di utara tu. Kami aje melawan arus nak pulang ke selatan. Hahaha :D

Semalam hari Isnin, baru kami jenjalan sungguh-sungguh. Kami pusing-pusing Putrajaya. Ingatkan tak ramailah manusia sebab semua dah balik kampung tapi jauh terpeleset semua tu sebab ramai lagi manusia rupanya. Nak cari parking pun susah! First, kita pergi berjimba dekat IOI City Mall, Putrajaya.

IOI CITY MALL, PUTRAJAYA

Kita jalan-jalan cuci mata dulu dekat sini. Sangatlah ramai dengan manusia dalam tuh. Abang aku dalam kereta cakap, "tak ramai kot orang dalam tu sebab ramai balik kampung." Tapi indah khabar dari rupa aje lah. 


Nampak tak pokok besar warna pink dekat belakang tu? Itulah hiasan paling gah untuk Perayaan Tahun Baru Cina 2016 di IOI City Mall ni. Ramailah orang dok berselfie, berwefie dekat situ. Serius cakap memang pokok tu cantik. Macam pokok sakura gitu. Dekat persekitaran mall, ada pokok-pokok sakura juga tapi saiz lebih kecik daripada yang ini. Tapi memang cantik gila lah!


Sekarang, kita dekat Icescape! Siapa-siapa yang nak rasa main ice skating, bolehlah datang sini. Boleh feeling-feling macam dalam drama korea uolss! Bila datang aje dekat sini, korang akan disambut oleh tiga penguin yang comel seperti dalam gambar tu. Bawah ni aku nyatakan sekali bayaran untuk ice skating ni.
Hari biasa: RM23
Hari minggu/ cuti sekolah : RM28
Pelawat: RM5
Stokin :RM6
Gloves: RM9
Dibuka setiap hari dari 10 pagi hingga 10 malam
Kalau nak jimat, bawaklah sendiri gloves dengan stokin tu. 6+9 = RM 15. Korang boleh beli banyak benda kot guna RM 15 tu. Dan lagi satu. Jangan risau kalau korang tak pandai main ice skating sebab akan ada penguin comel yang boleh membantu. Penguin tu berfungsi macam tongkat yang akan menuntun korang untuk berdiri dalam dataran ais tu. Aku tak sempat nak bergambar! Rugiii sungguh la~~ 


Tempat ni pun salah satu tarikan dekat IOI City Mall, Putrajaya ni. The Symphony. Aku rasa mungkin air dekat situ akan bergerak ikut nada lagu kot. Tapi time ni takda lagu pon. Cantik tempat ni. Dekat seberang dia ada telur dinasour. Tapi disebabkan kemalasan nak menyeberang tu, so gambar bersama telur+anak dinasour pun takdak laa :) Lain kali, In shaa Allah pergi sana.


Lepas dah pusing-pusing satu IOI City Mall Putrajaya, kami pun singgah ke Masjid Putra, Putrajaya. Punyalah susah nak cari parking sebab ramai sangat orang dekat situ. Salah satu keistimewaan dekat Masjid Putra ni, nak masuk dalam kena melalui pengawal yang diarahkan untuk meneliti tatacara pemakaian kita. Andai kata pemakaian kita tak sesuai untuk masuk dalam masjid seperti pakai baju atau seluar ketat, pelancong-pelancong yang bukan Islam atau dengan kata lain orang-orang yang tidak menutup aurat dengan sempurna, mereka akan disuruh menyarungkan pakaian yang umpama jubah berwarna merah. Memang rasa pelik jugalah sebab ada orang dok perhati kita atas bawah, atas bawah. Hehe :D


Lepas tu, kitaorang pon pergilah Tasik Putrajaya. Time ni memang letih dah nak bergambar tapi aku gagahkan jua. Sakit kaki usah dikata. Hahaha dekat sini ada food courts. Nak dijadikan cerita, pergilah satu gerai nak beli aiskrim. Kami beli aiskrim milo 3 dan aiskrim drumstick coklat 1, dan total harga semua RM 14. WOIII! Terkejut beruk kami, awat mahai sangatttt. Nak tahu berapa harga aiskrim milo tu? Aiskrim milo tu RM 3 yang sepatutnya harga sebenar dekat luar RM 1.50 sahaja dan aiskrim drumstick tu RM 5 yang sepatutnya dekat luar RM 2.50 sahaja untuk setiap satu aiskrim. Memang orang yang jual tu tipu harga kaw kaw punya. Bengang weyh tapi beli jugak! So korang yang baca ni, jangan beli dekat peniaga yang memang sah-sah tipu pelanggan. Aku tak boleh terima sebab harga aiskrim sepatutnya standard. Fuhhh sabooo je lah~

Dan setakat itu ajelah pengembaraan kami di Putrajaya. Memang letih tapi best! Harini nak balik Pulau Pinang dah. Doakan perjalanan kami selamat yer semua :) More picture to show!

With my beloved mother and big sister!

My mother and second big brother!

My brother and his wife!

Ilaliqa'
Cik Shiqah,
Home Sweet Home,
Beranang, Selangor.