Sunday, March 27, 2011

Ada Apa Dengan Senyuman?


Assalamualaikum. Senyum? Ada apa dengan senyum? Senyum itu indah sebenarnya. Ada orang terlalu mahal dengan senyuman. Mereka sukar melemparkan senyuman. Kenapa yer? Adakah untuk memberikan senyuman itu perlu harga untuk dibayar? Ish tak perlu sebenarnya. Senyum itu perkara yang paling senang dan murah. Senyum itu sedekah. Kalau kita senyum dekat orang, kita dapat pahala. Senang kan! 

Senyum itu.. Dia tak meminta bayaran tapi harganya sungguh tak ternilai. Dia memperkaya mereka yang menerimanya tanpa membuat seseorang itu miskin apabila memberinya. Walaupun senyuman yang diberi hanya sekejap namun kenangan tentangnya tahan sangat lama. Walaupun seseorang itu kaya tapi mereka tidak mampu bertahan tanpa dia dan walaupun seseorang itu miskin tetapi mereka menjadi kaya kerana manfaatnya.

Senyum itu.. Dia menciptakan kebahagiaan untuk orang lain. Dia memberi rasa dalam letih, sinar terang dalam keputus-asaan, sinar mentari dalam kesedihan dan teman bagi kesulitan hidup. Namun dia tidak boleh dipinjam, dicuri atau dibeli kerana dia adalah sesuatu yang tak berguna sebelum diberikan kepada orang lain. 

Oleh sebab itu, janganlah kita terlalu mahal dengan senyuman. Senyum itu indah jika kita senyum dengan seikhlas hati. Orang yang melihat pasti akan tersenyum juga. Senyuman itu salah satu penyakit berjangkit yang bagus untuk kehidupan. Macam itulah perumpamaannya. Jadi apa yang akan anda buat? Memaniskan muka dengan senyuman atau memasamkan muka dengan kebekuan. Err pilih lah yang terbaik! :)

Nota Awan Biru :-

 Entry last untuk minggu nih. Akhir kata dari aku, aku selalu senyum dan marilah kita senyum untuk kesihatan semua. Haha!

6 comments:

mia.lia said...

esok sy snyum 24 jam :)
:):):):)
hehehe

cik diba said...

senyum seindah suria...yg membawa cahya...senyumlah dari hati,,,,duniakan berseri...hehehhe

Cik_Shiqah said...

@mia.lia
haha selamat berjaya! hehe :D

Cik_Shiqah said...

@cik diba
wah! sangat puitis ayt diatas. suka.. haha <3

cik diba said...

hehehehe... dak jiwang jap...hahha

Akmal Khalidah said...

:) (: