Tuesday, March 15, 2011

Mana Pergi Akhlak Remaja Masa Kini?


Assalamualaikum. Sekarang dah pukul 11 lebih dan aku masih disini. Dihadapan komputer menaip apa yang terbenak dalam otak aku nih. Dalam mencari idea untuk menulis post, tiba-tiba ingatan aku berputar balik pada minggu lepas. Berlakunya satu kisah yang membuat hati aku panas. Tapi dalam panas-panas timbul rasa kasihan. Apa sudah jadi dengan akhlak remaja zaman sekarang? Dah ditelan arus masa kah? Hurmmm.

Ada sebuah kisah yang berlaku dekat sekolah aku minggu lepas. Sebelum cuti ni lah. Kisah nih memang aku nampak dengan mata aku sendiri. Sangat jelas dengan bantuan cermin mata yang 24 jam tersangkut di kedua belah telinga aku. Hahaha :D Semasa dalam perjalanan balik dari surau menuju ke kelas, aku melihat dengan jarak yang amat dekat seorang pelajar form 1 menjeling dekat seorang makcik yang sedang sapu sampah di kaki lima kelas hanya sebab makcik tuh suruh tepi sekit sebab nak sapu dekat kawasan budak tu tengah berdiri. Aku istighfar dalam hati. Mata memang aku tala tajam kearah muka budak perempuan tu. Sebelum dia masuk kelas, aku dah scan dia punya nama. Memang nama tuh aku blacklist! Tak sesuai untuk diambil sebagai adik ipar. Tidak beradab dengan orang tua. Sungguh tak bagus.

Selepas beberapa minit kejadian tuh, aku terfikir dalam kelas. Budak perempuan tuh tak diajarkah macam mana untuk menghormati orang yang lebih tua? Kalau tak diajar lagi, aku boleh ajar. FOC, tak payah payar! Kesian makcik tuh. Hati orang tua, siapa tahu. Lembut, senang terluka. 

Satu je lah aku nak pesan. Belajarlah hormatkan orang tua. Kalau sekarang awak semua kurang ajar dengan mereka, tidak mustahil bila awak semua dah tua, awak juga akan mengalami benda yang sama. Allah itu Maha Adil. You did it, then you repaid for it. Simple!

"Sesungguhnya orang yang paling aku cintai diantara kamu dan yang paling dekat duduknya denganku pada hari kiamat adalah paling baik AKHLAKNYA."
(Riwayat Ibnu Majah)

1 comment:

Akmal Khalidah said...

pelik kenapa certain org x hormat orang yang lebeh tua..sedangkan diaorang tau yg kite kena hormat orang yg lebeh tua drpd kite...-_-