Monday, January 10, 2011

Buah Epal


"Wanita ibarat epal
Epal yang berkualiti amat mudah diperolehi
Kerana ia berguguran di tanah
Tapi epal yang tidak mampu dibeli berada dipuncak
Susah dipetik susah digapai
Kadang-kadang epal itu risau
Kenapa diriku belum dipetik lagi?
Lantas ia merendahkan martabatnya
Dan menggugurkan diri menyentuh tanah
Sedangkan ia sebenarnya telah dijadikan oleh Allah
Begitu tinggi martabatnya
Sehingga tiada siapa yang mampu memetiknya
Hanya pemuda yang benar-benar hebat saja yang mampu..."




Assalamualaikum.
Para remaja diluar sana, renung-renungkan ayat diatas. 
Mempunyai maksud yang begitu mendalam.
Jangan jadi seperti epal yang menggugurkan diri jatuh ke tanah kerana tiada
siapa yang mahu memetiknya. Jadilah epal yang berada di puncak, 
hanya orang yang sangat hebat sahaja dapat memilikinya.

Ustazah saya pernah cakap dalam satu ceramah tentang remaja, 
"wanita/lelaki yang tidak mempunyai orang istimewa
iaitu BF atau GF/menghindarkan diri daripada terjerumus 
dalam kegiatan couple semua tuh, jangan risau dan berasa rendah diri
kerana kalian sebenarnya lebih baik dan berharga daripada mereka yang sebaliknya."
Itu ustazah saya cakap, bukan saya tapi saya 
bersetuju dengan apa yang ustazah saya cakap 100%! :)

Ajal maut jodoh pertemuan di tangan Allah :)

P/S: Jumpa lagi dihari minggu yang seterusnya. Esok sekolah! Huu~~

8 comments:

StrawberryShoujo said...

sangat3 setuju.. saya pun mahu jadi mcm epal tu.. ^__^

Perspektif SYAH said...

itulah yg sebaiknya. namun kdg2 dugaan terus menghantui lbih2 lg yg sdh mlibatkn diri dlm "arena" ini wlupun sdh brusaha utk lbih baik.

nelly said...

hehe .
setuju lah . .
comell jer ayatnya

=)

mia.lia said...

setuju sgt2 psl kapel
ada org pkir xde couple ktinggalan
nak soh jdi cm skng k..ade je bby

p/s.emo lak..haha

sissyira said...

salam

sy ingin jadi epal yang masam dimulut dan manis diperut :D

smile.gurlz said...

saya pun nak jadi macam sissyira...hahaha...=D

ayulunera said...

betol..betol..betoll....selalu jugak dengan ceramah pasal epal ni...

Cik_Shiqah said...

strawberry: saya pun sama jgk, insyaAllah. hehe :)

Perspektif SYAH: yup btol jgk tuh! insyaAllah kalau niatnya btol, Allah psti menolong :)

nelly: comel ek? hehe ;D

mia: saya fhm.. saya fhm2.. haha XD

sis syira: wassalam. wah enak jgk tuh. ngeh3. :D

smile gurlz: hahaha. ni komplot ke ape nih? haha ;p

ayulunera: yup mmg slalu. hehe =)