Friday, December 9, 2011

U-Turn La Ke Pangkal Jalan Selagi Diberi Kesempatan



Manusia selalu menghalalkan yang haram semata-mata untuk kepuasan diri sendiri. Apa yang dilarang Allah, itulah yang manusia suka lakukan. Tiada lagi rasa takut kerana melanggar perintah Allah. Kadang-kadang terfikir sendiri, manusia sangat takut untuk berbuat sesuatu yang dilarang oleh bos di tempat kerja, tapi manusia sangat berani membuat perkara yang dilarang Allah, Pencipta manusia itu sendiri. Bila seorang bos mengarahkan manusia membuat sesuatu, manusia hanya turutkan tanpa banyak alasan tapi bila Allah menyuruh manusia melaksanakan kewajipannya sebagai seorang muslim, dengan pantasnya manusia mencipta pelbagai alasan, manusia ingkar! 


Bos suruh:

a) Jangan langgar peraturan syarikat.
~> Baik bos!

b) Pergi hantar surat ni dekat Syarikat Bernama.
~> Baik bos!

c) Bos panggil kau sekarang juga, cepat pergi!
~> Baik bos!


Allah suruh:

a) Azan Zuhur dah berkumandang. Allah dah panggil tuh, cepat solat!
~> Alah, nantilah! Nanti dan nanti hingga azan asar mula berkumandang.

b) Tutup aurat tuh bila keluar rumah!
~> Panaslah. Lagipun, belum sampai seru.

c) Jangan langgar peraturan yang ditetapkan Allah!
~> Relexlah! Nanti esok-esok boleh taubat.

d) Couple itu dekati zina. Jangan hampiri zina.
~> Alah, aku bukan pegang-pegang tangan pun, just SMS aje.


Allah, sedihnya hati. Teringat kata-kata kakak usrah, berdosa besar bagi kita yang tahu sesuatu yang haram, tapi kita berlagak sombong. Macam peringatan Allah dalam Surah Al-Jathiya ayat 7 hingga 8 yang bermaksud:
"Kecelakaanlah bagi tiap-tiap pendusta yang berdosa, - Yang mendengar ayat-ayat penerangan Allah sentiasa dibacakan kepadanya, kemudian dia terus berlagak sombong (enggan menerimanya), seolah-olah ia tidak mendengarnya; oleh itu gembirakanlah dia dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya."

Namun Allah itu Maha Pengampun lagi Maha Penyayang. Walaupun manusia selalu ingkar, Dia sentiasa beri peluang untuk manusia bertaubat, kembali ke pangkal jalan. Jangan pernah mensia-siakan peluang yang telah Allah berikan. Gunakan nikmat umur itu sebaik-baiknya, bertaubatlah selagi belum terlambat.

Allah SWT berfirman, "Wahai anak adam, sepanjang engkau memohon kepada-KU dan berharap kepada-KU, akan AKU ampuni apa yang telah kamu lakukan. AKU tidak peduli. Wahai anak adam, jika dosa-dosamu setinggi awan di langit kemudian engkau meminta keampunan kepada-KU akan AKU ampuni. Wahai anak adam, sesungguhnya jika engkau datang membawa kesalahan sebesar dunia, kemudian engkau datang kepada-KU tanpa menyekutukan AKU dengan sesuatu apa pun, pasti AKU akan datang kepadamu dengan ampunan sebesar itu pula." 
(Hadis Riwayat Tirmidzi)

Allahu Rabbi. Sayangnya Allah kepada kita, hambaNya.

5 comments:

eiyzniey said...

Same2 kita brubh kearah kebaikan.
:)

i hAve a DreAM said...

suka post ni :D

Akmal Khalidah said...

Hmmm, pelik jugak kan kenapa manusia lebih patuh terhadap bos berbanding arahan Allah :')

Iffah Afeefah said...

slagi nyawa lom ditarik

ley la uturn kn

Cik_Shiqah said...

eiyzniey: insyaAllah :)

Ain: alhamdulillah. moga brmanfaat :)

Akmal: akak pun pelik. hurmm manusia2.

Iffah: belum trlmbt lgi.