Sunday, December 14, 2014

Cendawan Goreng Ermmmm Sedap!

Assalamualaikum. Sejak dua menjak ni, aku teringin sangat nak makan cendawan goreng yang rangup tu. Teringat kesedapan cendawan goreng yang makcik kantin buat. Jadi dengan bersemangatnya aku mulalah godek-godek resepi cendawan goreng rangup dekat google. Banyak sangat resepi. Naik berpinau mata. Haha :D

Memandangkan aku ni seorang yang simple, so mestilah cari resepi yang paling simple dan senang dimasak. Haha malas nak kecah-kecah ni. Hee~ So inilah resepinya. Ada juga aku tambah bahan-bahan dalam resepi ni untuk rasa yang lebih yummy. ^_^

Bahan-bahan:

200 g cendawan tiram
100 g tepung serbaguna
40 g tepung beras (aku guna tepung jagung sebab tersalah beli tepung. Balik rumah baru perasan, haha! Tapi jadi juga ok!)
1 biji telur
130 ml air (Guna air sejuk untuk lebih rangup)
Garam secukup rasa
Lada sulah dan lada hitam secukup rasa (Bagi rasa pedas-pedas sikit)

Cara-cara:

1. Satukan tepung beras (aku guna tepung jagung), tepung serbaguna, telur dan air. Kacau bahan-bahan tersebut sampai sebati dan biar selama 15 minit.
2. Masukkan garam secukup rasa, lada sulah dan lada hitam secukup rasa dan kacau hingga sebati dalam adunan yang kita dah buat tadi.
3. Panaskan minyak. Celupkan cendawan tiram dalam adunan tepung dan goreng. Agak-agak dah rangup dan warna pun dah bertukar keemasan bolehlah angkat masuk dalam pinggan.
4. Siap dan boleh makan! :D

Aku dah buat pagi tadi dan rasa dia pun boleh tahan sedap. Sedap dimakan panas-panas dan dicicah bersama sos cili. Sedappppppppppp!

Inilah dia cendawan tiram buat sesiapa yang tak pernah nampak :)
Taraaaaaa! Dah siap goreng :)
Nampak tak tekstur dia? Rangup kan? ^_^

Haaaaa rasa terliur tak tengok? Kalau ada masa lapang, agak-agak teringin nak makan cendawan goreng bolehlah cuba resepi ni okey :D Senang kacang je ^_^

2 comments:

Unknown said...

sedapnya

Miss Effa said...

Erm... dapny. yummy! nanti nak try buat la. hee. Thanks for sharing the recipe ;)