Friday, December 26, 2014

Hukuman VS Ujian. Ada Bezakah?


Assalamualaikum. Setiap orang menerima ujian yang berbeza dan Allah memberi ujian sesuai dengan kemampuan kita. Kadangkala manusia diuji dengan kemewahan, manusia juga diuji dengan kemiskinan. Kekayaan dan kemiskinan merupakan dua perkara yang berbeza tapi manusia yang diuji dengan salah satu faktor ini mungkin memperoleh keputusan yang sama. Adakah dengan harta kekayaan menyebabkan kita semakin jauh dengan Allah atau adakah dengan kemiskinan menghalang kita daripada mengingati Allah?

Sama juga dengan kesihatan. Bila kita sakit ataupun sihat, adakah kita makin jauh atau makin dekat dengan Allah? Kakak aku pernah tanya, "apa beza hukuman dan ujian daripada Allah?" Aku pun dengan spontan cakap, "Ujian itu tandanya Allah sayang dan hukuman itu tanda Allah murka." Aku pun tak tahu betul ke tidak, hanya jawab apa yang terlintas di fikiran. 

Then kakak aku terangkan macam mana nak tahu apa itu ujian dan apa itu hukuman. Penerangan ni pun based on apa yang dia baca dan dengar. Ujian itu apabila menimpa diri kita, kita akan lebih dekat kepada Allah. Hukuman itu pula apabila menimpa diri kita, kita akan makin jauh daripada Allah. 

Moga apa jua kesalahan dan dosa kita diampunkan olehNya. Selagi matahari belum terbit dari barat, kita masih sempat untuk bertaubat. Tak rasa rugi ke bilamana kita masih diberi kesempatan dan masa untuk bertaubat, tapi kita tak mengendahkannya? Terus lalai dan leka dengan hal duniawi. Pintu taubat tidak selamanya terbuka. Ada saatnya pintu taubat tertutup rapat terutamanya pada dua keadaan.

Pertama, ketika nyawa manusia sudah berada di kerongkong. Rasulullah SAW bersabda, "Sesungguhnya Allah yang Maha Mulia lagi Maha Agung menerima taubat seseorang sebelum nyawanya sampai di kerongkong." (HR Tirmidzi).

Kedua, ketika matahari terbit dari tempat terbenamnya. Rasulullah SAW bersabda, "Barang siapa bertaubat sebelum matahari terbit dari barat, nescaya Allah menerima taubatnya." (HR Muslim).

So selagi masih sempat, jom kita bertaubat! ^_^


NotaKaki: Peringatan buat diri sendiri juga. Sungguh diri ini masih punya berjuta-juta kekurangan dan khilaf daripada masa lampau dan masa kini. Moga Allah ampuni semua dosaku dan juga dosa kalian semua dan semoga rahmat Allah tidak pernah putus buat aku dan kalian. Amin!

No comments: