Saturday, December 13, 2014

Ceritera Di Dungun, Terengganu

Assalamualaikum. Baru minggu lepas aku dan keluarga aku pergi ke Dungun, Terengganu untuk menghadiri majlis konvokesyen kakak aku yang tersayang di Uitm Dungun, Terengganu. Perjalanan sangatlah lama. Perjalanan dari Pulau Pinang untuk ke Dungun mengambil masa hampir 9 jam lebih. Penat sangat! Abang sulung aku yang drive lagilah penat berganda-ganda daripada kami yang hanya tidur dalam kereta ni. Hehe :D

Kami bertolak lepas subuh dan sampai di sana hampir pukul 5 petang. Dungun terkenal dengan laut dan pantai jadi kami tak lepaskan peluang untuk mengambil angin petang di pantai yang terletak kira-kira 10 minit dari homestay yang kami sewa. Tapi! Keadaan air laut memang bergelora. Ombak sangatlah besar. Memang bahaya kalau menghampiri air. Lagipun memang pantai disitu tidak dibenarkan mandi menurut kakak aku la. Jadi kami hanya bermain pasir pantai je lah.

Happy family in the house :)

Keesokkan harinya, kakak aku bawa kami ke pantai yang dibenarkan untuk mandi-manda disebabkan aku dan kakak ipar sangat-sangatlah teringin nak mandi laut. Nama tempat tu Teluk Bidara, kakak aku dan kawan-kawan dia pernah mandi di sana semasa mereka study dekat Dungun. Tapi bila dah sampai sana, ada signboard yang tertulis, "AMARAN! TIDAK DIBENARKAN MANDI!" Lebih kurang macam tu lah. Then ada seorang pakcik cakap dekat kami yang musim tengkujuh memang tak boleh mandi, bahaya sebab ombak besar dan pasir pantai pun macam menarik kita ke air laut. 

Kecewa la juga kan. Haha then kami pun naik kereta nak pulang ke homestay. Terserempak pula dengan seorang lagi pakcik, abang tanya ada tak kawasan yang boleh mandi. Dia kata ada, dekat Batu Pelanduk. Kami pun happy tahap giga la kan. Kami pun cari la tempat tu mengikut direction yang pakcik tu terangkan. Terang pakcik tu, Batu Pelanduk tu ada batu yang besar dan cantik berhampiran dengan pantai. Tak sampai beberapa minit kami pun jumpalah batu yang besar berhampiran dengan pantai tapi kami tak pasti betul ke tidak.

Abang pun berhentilah depan sebuah rumah. Dekat luar, ada seorang lelaki yang mungkin berusia 30-an. Belakang rumah dia memang dekat sangat dengan pantai la kan. Kami pun tanya batu pelanduk dekat mana. Lebih kurang macam ni lah kami tanya.

"Abang, Batu Pelanduk dekat mana ek?"
"Batu Pelanduk dekat situ" (Dia tuding dekat batu yang kami nampak tadi)
"Ohhh. Terima kasih bang. Kami nak mandi laut."
"Ohh. Nak mandi ek, kejap." (Dia keluar dari rumah & tengok belakang rumah dia)
"Nampak tu? Itu air membawa maut tu!"(Dia tunjuk air laut belakang rumah dia)
"Tapi orang tu kata dekat Batu Pelanduk boleh mandi?" Kami balas.
"Boleh mandi tapi ke kubur la.." Kami dengar dah gelak-gelak dah.
"Kalau nak mandi boleh tapi bulan 5, bulan 6. Kalau akhir2 bulan ni memang tak boleh. Kalau nak mandi juga alamatnya ke kubur lah." 

Hah bila abang tu dah kata macam tu, kami pun terus je lah pulang ke homestay. Tapi memang pun, keadaan laut memang berombak. Bahaya hatta kepada orang yang pandai berenang sekalipun. Bak kata mak aku, jangan sengaja nak cari nahas. Hehe :D 

Hasrat untuk mandi laut tu terpaksalah dibuang jauh-jauh. Petang pula bermulalah majlis konvokesyen kakak aku, Tahniah diucapkan buat kakak aku yang dah berjaya menamatkan pengajian dan memegang segulung ijazah. Moga lepas ni dapat kerja yang mantap pula. Boleh belanja makan. (^_^)

UITM DUNGUN, TERENGGANU

Itu ajelah kisah kami sekeluarga di Dungun, Terengganu. Tak banyak sangat yang berlaku di sana cuma memang best dapat meluangkan masa bersama-sama keluarga. Yelah sempena istiadat konvokesyen kakak aku ni, semua ahli keluarga menghadirkan diri. Alhamdulillah. 

Forever my twin. Tahniah Sis! :)

4 comments:

athirahwardah said...

Sedih je tak dapat mandi :'(

Tira follow sini :) Nice blog. Singgah lah http://itisstories.blogspot.com/

Yaya Yuki said...

hai singgah sni dan follow awak :) #720

Anonymous said...

Terbaikk!!! Love you my only one sista!

Ninie Niesa97 said...

wahhh pencinta kucing tegar ,sama la kita saya dtg sni bca entri awk smbil follow...jemput balas kembali :) http://deathnotegirl97.blogspot.com/