Saturday, January 3, 2015

Ajarkan Anak Yang Masih Kecil Erti Kasih Sayang Sesama Makhluk. Biasakan Mereka Daripada Kecil.


Assalamualaikum. Aku nak share bagaimana anak buah aku, Nur Zinnirah melayani Miko, anak bulus aku. Video ni abang aku yang rakam terus melalui WeChat. Aku suruh abang aku bluetooth video tu tapi kata dia, tak boleh sebab dia rakam terus guna WeChat. Tak tahu macam mana nak save video tu dalam phone. Adoihhh terpaksa lah aku rakam lain guna fon aku. Rakam berganda la maknanya, dari phone ke phone. Hahaha leceh sikit pun takpa, asalkan boleh share dengan hampa semua. Hehe :D Video pendek aje pun. 8 saat je! :)




Penyabar sungguh Miko. Dibiarkan aje Zinnirah gomol-gomol dia. Tapi sungguh berbanding Bambam dengan Miko, Miko takkan sesekali buat Zinnirah. Tak pernah buat pun okey! Miko akan biar aje Zinnirah buat sesuka hati dekat dia. Dia hanya akan duduk diam aje. Kadang-kadang aku yang kena selamatkan Miko daripada Zinnirah. Haha XD  Kalau Bambam, pantang pegang sikit aje dah keluarkan kuku. 

Sebenarnya apa yang aku nak ceritakan disini, sikap cinta akan haiwan ni perlu dipupuk sejak kecil lagi. Bila mereka besar, sikap itu akan terus bercambah dengan mekar. Bukan itu aje, secara tak langsung kita dapat ajar mereka supaya beramal dengan sunnah Rasulullah SAW. Baginda juga amat sayang akan kucing. Siapa yang tak tahu cerita Rasulullah dengan kucingnya, Muezza. Cerita tu dari aku sekolah tadika lagi, seringkali diperdengarkan oleh cikgu bahkan mak abah aku sekalipun sering ceritakan cerita yang sama. Cerita mengenai Rasulullah SAW memotong jubahnya kerana tidak ingin mengejutkan kucing kesayangannya, Muezza yang sedang tidur lena. Nampak tak betapa penyayangnya Rasulullah SAW? Bukan pada manusia saja tapi pada haiwan juga. Sikap itulah yang aku ingin pupuk pada anak-anak kecil ini.

Jadi jom sama-sama pupuk sunnah Rasulullah SAW ini dalam diri anak-anak kita bahkan dalam diri kita juga. Biar kita sebagai orang besar ini menjadi qudwah hasanah kepada mereka yang masih kecil :)

Ilaliqa' :D


NotaKaki: Sama-sama menghidupkan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian. Salam Maulidur Rasul. Allahumma salli `ala muhammad wa`ala ali muhammad.

2 comments:

Wardah Aneesa said...

Ajarkan anak-anak erti penyayangg :D

nana liena said...

betul tu..kena pupuk sifat kasih sayang sesama manusia n binatang dr kecil..dah besar hati tu terbiasa..sekarang banyak kes2 berlaku..
baik ya miko