Sunday, January 11, 2015

Nasi Goreng Kari Yang Dimasak Dengan Penuh Perasaan Cinta Dan Kasih Sayang Yang Mendalam ;)

Assalamualaikum. Kira-kira pukul 8:30 PM tadi, mak aku masak nasi goreng kari untuk makan malam memandangkan lauk semua dah habis. Aku lah yang ke kedai petang tadi untuk beli bahan-bahannya. Nasi goreng kari, pernah dengar tak? Sebenarnya aku pun baru pertama kali dengar dan tak pernah makan pun. Resepi pun mak aku dapat dari FB. Tapi serius sangat sedap! Cuba sekali, pasti nak lagi. Aku tambah dua pinggan kot. Mungkin sebab mak yang buat, kelazatan dia lagi bertambah berkali-kali ganda. Air tangan seorang ibu, siapa boleh lawan kan? Hehe ;)

Saja nak bagi adik beradik yang duduk jauh jealous. Inilah cara kami bergurau manja :P


































Ok resepi ni hampa kena try tau. Serius sedap, tak tipu. Enak dimakan ketika sedang panas. Fresh dari kuali panas gitu :)


NASI GORENG KARI

BAHAN-BAHAN:

4 cawan nasi
Segenggam ikan bilis- direndam dlm air panas
2 sudu besar serbuk kari ayam/daging - boleh tambah
2 biji telur
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
2 sudu besar sos tiram
1 ketul dada ayam atau ayam cincang
Mix veggie secukupnya
Sedikit kacang buncis
Garam secukup rasa
Sosej (mak aku tambah)

BOLEH DITAMBAH ATAU KURANG BAHAN IKUT SELERA MASING-MASING YA.

CARA MEMASAK :

1) Kupas semua bawang dan tumbuk bersama ikan bilis sehingga lumat kemudian lerai-lerai kan nasi. Bersihkan dada ayam dan dicincang kecil-kecil. Semua kacang buncis dibersih dan dipotong kecil-kecil.

2) Panaskan minyak secukupnya dan tumis semua bahan yang ditumbuk tadi sampai naik bau harum kemudian masukkan semua serbuk kari kering dan kacau sampai rempah masak dalam 3-5 minit.

2) Masukkan semua isi ayam dan kacau sehingga masak seterusnya masukkan sos tiram serta kacau. Masukkan telur dan kacau kemudian masukkan mix veggie serta kacau rata.

3) Campurkan pula nasi yang telah dilerai-leraikan tadi dan kacau sehingga semua bahan menjadi mesra dan masukkan garam secukup rasa. Kacau untuk 5 minit lagi sehingga nasi menjadi agak kering dan boleh la ditutup api dapur.

Nasi Goreng Kari cook by my mom! Saya dan kakak tak makan sayur so mak tak letak sayur. Kalau letak, membazir aje sebab bukan kitaorang makan pon. Rela habiskan masa beberapa minit untuk asingkan sayur terlebih dahulu kalau ada sayur la. Hehe :D

Selamat mencuba yer! Anda takkan menyesal. Hehe~


Ilaliqa' :)

7 comments:

Muhammad Shahril said...

singgah sini ye cik shiqah :) sambil klik iklan ! jom masuk blog shahril plk !

hazirah cw said...

nasi goreng tomyam penah dengar, kari version blm lg :)

this is how life's go everyday said...

singgah sini :3 btw, kena tag ye! :D

tyraaa97 said...

huish terliuqqq tgk gambaqq heheh
jom baca new post

http://thetyrexblog.blogspot.com/2015/01/denggi-berdarah.html

Muhammad Khudri said...

x pernah denagar lagi nasi goreng kari.. resipi turun temurun ker nie...

Encik Skema said...

dari dulu sampai sekarang, tak pandai nak agak minyak yang perlu diletak untuk buat nasi goreng. :3 Sedih betul hidup. Hahaha

Cik Fafa said...

sedapnya tengok. plus telur goreng mata, memang berpinggan2 la. hehe